Toplam Kalite de Önemsiz Olmak

Zekâsı, bilgisi dehası ve kabiliyetleriyle teknolojiye hükmeden kaynakları yönlendiren ve yapay girdileri anlamlı çıktılara dönüştüren bir başka unsur işletmelerde yer almaktadır

 Kalite; “alışılmış anlamı ile ‘en iyi’dir.  Daha geniş anlamda kalite ‘amaca uygunluk derecesi’ olarak tanımlanabilmekte ve bu kavram malı kullanacak olan kişinin ihtiyaç ve ödeme olanakları ile de ilişkilenmektedir. Bir başka şekilde kalite; ‘İnsan yetenekleri ile müşteri beklentilerinin buluşma noktası’ olarak tanımlanabilmektedir.”

Toplam kalite yönetimi ya da kısaca TKY ise; “müşteri ihtiyaçlarını karşılayabilmek için kullanılan insan, iş, ürün ve/veya hizmet kalite gereksinimlerinin, sistematik bir yaklaşımla ve tüm çalışanların katkıları ile sağlanmasıdır”

Eğer bir ürün üretilecekse bu ürünün kalitesine etki edecek iç ve dış faktörler vardır. Yönetim ( hedef pazar, beklentiler, müşteri istekleri, özel ihtiyaçlar ve maliyet gibi kriterleri göz önüne alarak, kalite düzeyinin ne olması gerektiği ile ilgili karar verir), Çalışanların motivasyonu (etkin ve yeterli insan gücü tek başına yeterli değildir, bu kişilerin istenen kalite düzeyini sağlayabilecek biçimde motive olmuş olması gerekir.), İnsan gücü (istenen kaliteyi sağlayabilmek için bunu sağlayabilecek yetkinlikte ve yeterlilikte insan gücü gerekir.)  vs.ler dediğimiz terimler ürünün kalitesine etki edecek iç faktörlerdir.

Kobilerde ( Küçük ve orta ölçekli işletme) zaman boyutu açısından planlama ve planlar genellikle “Orta Vadeli Planlar” olarak karşımıza çıkmaktadır.

İşletmeler hayatta kalabilmek, pazar paylarını korumak ve ya arttırmak için büyük bir yarış içinde bulunmaktadır. Bu yarışta üstünlük yakalayan işletmeler hatırı sayılır payı almakta, diğerleri ise arta kalanları paylaşmakta veya yok olmaktadır. Kimi işletmeler sermaye olanakları, kimileri pazarlama stratejileri, bazısı da üretim sürecinde kullandıkları teknoloji ile övünürler.

Bir firmanın iskeletini oluşturan temel ayaklardan bir tanesi de insan yani çalışandır. Yönetici, orta veya uzun vade de firmasının ayaklarını sağlam bir zemine oturtmak istiyorsa insan faktörünü ön planda tutmak zorundadır. Şirket için gören göz işiten kulak konuşan dil, tutan el vs. konumunda olan insan; şirketlerin ayakta kalması adına önemli bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır.

İşletmenin başarısına katkı sağlayacak onlarca etkeni bir şekilde sıralayabiliriz. Bu etkenlerin büyük bir bölümü işletme içi ve dışı bazı kıstaslardan etkilenebilir ( iç ve dış faktörler) yani üstünlük olma özelliğini kaybedebilirler. Yeni bir teknoloji ile üretime geçen bir işletme başlangıçta bir rekabet üstünlüğü elde etse bile bu işletmenin kullandığı teknolojiyi rakip işletmeler de kullanmaya başlayabilir ve ileriki zaman dilimlerinde iki işletme arasında herhangi bir farklılık söz konusu olmaz.

Ancak bütün bunların üzerinde zekâsı, bilgisi dehası ve kabiliyetleriyle teknolojiye hükmeden kaynakları yönlendiren ve yapay girdileri anlamlı çıktılara dönüştüren bir başka unsur işletmelerde yer almaktadır. Bu unsur kimi zaman sorunlar altında ezilen ve sorunun bir parçası olan, kimi zaman da sorunları işletme için bir fırsata dönüştürebilen “insan” unsurudur.
İnsanlar yaptıkları işten ve iş çevresinden memnun oldukları sürece daha verimli çalışırlar. İnsanın yaptığı bir işte ekonomik tatminin (ücret ve ikramiyelerin) gerekli bir koşul olduğunu düşünebilirsek de yeterli bir koşul olduğunu varsayamayız. Bu yüzden insanı çalışmaya sevk eden, yönelten, teşvik eden ve güdüleyen yollar araştırılmalıdır

Toplam kalitede önemsiz olmak… Neden mi? Örnek olması açısından; şirket çalışanlarından bir personelin ( hangi departman da olursa olsun) dünyaya gelmiş bir bebeğine takılacak çam sakızı çoban armağanı bir hediye (siz buna çeyrek altın diyebilirsiniz). O personelde nasıl bir etki meydana getirir… Bir çeyrek altın, bir firma için bir şey ifade etmeye bilir ama çalışan için o her şeydir.

Bir kurumda çalışan personelin memnuniyeti sadece iş yerine değil, doğrudan veya dolaylı olarak aile ve toplumsal ilişkilere de yansıyacaktır.

Böyle bir işletmenin toplumun beklentileriyle uyumlu, refah ve mutluluğu sağlayan, güvenlik ve çevreye karşı sorumlu bir kuruluş olmayı gözeten anlayışla ve çalışanlara önem veren bir yaklaşımla hizmet üretmesi, günümüzün temel anlayışı olmaktadır.
Toplam kalite yönetiminin en önemli özelliği; çalışanların faaliyetlere büyük oranda katıldığı, motivasyonun yüksek olduğu bir ortam oluşturmaktır. Aslında yönetimin temel sorumluluğudur bu sistem ve amacı bu sistemi geliştirmektir ve yine bunu başarmak için tüm gayretini ve vaktini büyük ölçüde insan öğesine ayırmak zorundadır.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s